banneri harmaa

Somen sissimarkkinoinnista puhtia työnhakuun

Mitä yhteistä on ruotsinkielisessä räpissä, suo-ojan lapioinnissa ja autovanhuksen nettimyynti-ilmoituksessa? Äkkiseltään ei varmaan mitään, mutta itse asiassa ne kaikki liittyvät sosiaalisen median sissimarkkinoinnin hyödyntämiseen työnhaussa. Näitä ja lukuisia muita esimerkkejä ruodittiin Uratehtaan järjestämässä tilaisuudessa, jossa kuutisenkymmentä kuulijaa perehtyi aiheeseen alan gurun Tom Laineen johdolla.

Wikipedian määritelmän mukaan sissimarkkinointi tarkoittaa epätyypillisiä markkinoinnin keinoja, jotka tuottavat hyviä tuloksia pienin panoksin. Sen tunnusmerkkeinä pidetään usein luovuutta, ketteryyttä, mielikuvituksellisuutta, edullisuutta ja tuloksellisuutta. Laineen esimerkit osoittavat, että kaikki markkinoijat eivät ole tyytyneet pieniin panostuksiin eikä toiminnan tuloksellisuudestakaan aina saatu varmuutta. Luovuutta ja ketteryyttä sen sijaan näytti löytyvän lähes jokaiselta.

Tylsästä työnhausta rohkeaan kokeiluun

Laineen mukaan suomalaiset ovat "hemmetin tylsiä työnhakijoita". Ehkä juuri siksi riehakkaimmat sissimarkkinointiesimerkit piti hakea ulkomailta: työnhakuräp Ruotsista, kuten myös autorotiskon ja oman työpanoksen myynti-ilmoitus. Mutta kyllähän Suomessakin osataan heittäytyä luovaksi: erään hakijan ansioluettelo oli printattu vessapaperirullaan ja jätetty toivetyönantajan toilettitiloihin, toinen työnhakija puolestaan oli ujuttanut rekrytoijan etunimen kaupan hedelmän hintalappuun. Näissä esimerkeissä oli ylilyönnin vaaraa, stalkkeriksi leimautuminen ei taida avittaa kenenkään työllistymistä. Sissimarkkinoinnin toimintatavat tuleekin valita aina oman persoonan ja haettavan työpaikan mukaisesti.

Lainen mielestä kannattaa aina hyödyntää omia, jo olemassa olevia verkostoja ja tuoda niiden kautta esille niiden työnhakutarpeet. ”Kaveripiiri haluaa auttaa, kun vain avaa suun.”

Kavereiden lisäksi kannattaa hyödyntää muitakin verkostoja, pyytää ulkopuolisten mielipiteitä esimerkiksi työnhakuvideosta tai visuaalisesta ansioluettelosta. Pahimmat kömmähdykset pystyy heidän avullaan todennäköisesti välttämään.

Laine kehottaa rohkeasti kokeilemaan erilaisia somekanavia ja sissimarkkiointi-ideoita. Pienet, hauskat ja raflaavat jutut toimivat, niillä saa myös somejulkisuutta. Mikä niistä tuo parhaiten esille omaa asiantuntemusta ja osaamista? Mistä itse pitää, mikä taas ei tunnu toimivan tai istuvan omaan tekemiseen? Kannattaa valita se, mistä innostuu - muuten lopputuloskin tökkii ja vaikuttaa tekemällä tehdyltä. Toisaalta epäonnistuminenkaan ei ole niin vaarallista: jos joku ei toimi, voi testata jotain muuta. Tarjolla on lukuisia somen sissimarkkinoinnin välineitä ja erinomaisia esimerkkejä.

Sissimarkkinointi

Välinevaihtoehtoja somesisseille

Twitterissä kannattaa seurata työpaikkojen tarjontaa ja uutisia tunnisteilla #rekry, #työnhaku, #työpaikat, #duuni. Omaa työnhakua ja asiantuntijuutta kannattaa nostaa esille sopivilla tunnisteilla.

Facebookin verkostoja tulee hyödyntää aktiivisesti: siellä kannattaa kertoa omasta työnhausta ja seurata kiinnostavia yrityksiä. Jotkut nokkelat ovat hyödyntäneet FB:n statuspäivityksiä oman ansioluettelonsa esittelyyn. FB:n kilpailija Google+ voi olla myös kokeilemisen arvoinen.

Linkedin on jo vakiinnuttanut asemansa työnhaussa ja ammatillisten verkostojen luonnissa. Sissimarkkinoinnin esimerkkejä ei sieltä kovin helposti löydy; tosin esimerkiksi visuaalisesti kiinnostavia ansioluetteloja on Linkediniinkin lisätty. Linkedinin blogialusta Pulse tarjoaa julkaisupaikan omille asiantuntijakirjoituksille. Slidesharea voi hyödyntää esitysten tai muun materiaalin jakoon.

Youtubessa ja Vimeossa on mahdollista julkaista työhakemus videoformaatissa. Ilmaisun tiivistämisen taitoa voi puolestaan testata Vinessä - aikaa esitykselle on huima 6 sekuntia.

Pinterestiä kannattaa kokeilla visuaalisen ansioluettelon julkaisuun. Muutamat ovat käyttäneet Preziä samaan tarkoitukseen, sillä saa lisäksi tehtyä tavanomaisista kalvosulkeisista poikkeavia asiantuntijaesityksiä. Muita tutustumisen arvoisia somepalveluita ovat esimerkiksi Re.vu, Vizualize.me, Branded.me, Flavors.me tai About.me - niissä voi muokata cv:n vaikka aikajanamuotoon, tehdä silmää miellyttävän virtuaalisen käyntikortin tai työnhakusivuston.

Ja jos mikään näistä ei innostanut, lähde kokeilemaan jotain ihan uutta! Niin ajattelin ainakin itse tehdä.

 

Päivi Kuusisto

https://fi.linkedin.com/in/paivikuusisto

Jätä kommenttisi

Kirjoita kommenttisi vieraana

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.

Keskusteluun osallistujia

Kommenttia (1)

  • Lauri Ronkainen

    Hei Päivi!
    Hyvä teksti! Ruotsalaisten kekseliäisyydestä tuli kyllä mainioita esimerkkejä, repesin etenkin Sarumanin siunaamalle Subarulle.

Tervetuloa blogiimme

Uratehdas -blogi käsittelee ajankohtaisia korkeakoulutettujen teknisen ja kaupallisen alan ammattilaisten työnhakuun liittyviä aiheita.

Blogia kirjoittavat uratehdaslaiset, kouluttajat, yhteistyökumppanimme sekä Uratehtaan henkilöstö.

 

Haluatko kirjoittaa Uratehtaan -blogiin? Lähetä ideasi ja tekstisi osoitteeseen maija.heino@uratehdas.fi

TE logo vaakaIL logo vaaka rgb