banneri harmaa

Blogi

Kolme vinkkiä itsensä työllistäjälle

Huonosta työllisyystilanteesta johtuen itsensä työllistäminen on ollut tasaiseen tahtiin iltapäivälehtien otsikoissa. Mediassa on kuitenkin pitkälti keskitytty menestystarinoihin ja konkreettiset vinkit ovat jääneet hieman taka-alalle.

Itse aloitin yrittämisen suoraa koulun penkiltä ja olen nyt ollut yrittäjänä jo neljä vuotta. Neljän vuoden aikana olemme testanneet ja launchanneet kymmeniä eri liikeideoita, joista jotkut ovat toimineet ja toiset on lakaistu kaikessa hiljaisuudessa maton alle. Ajattelin nyt kirjoittaa kolmesta tärkeimmästä asiasta, jotka olen tässä vuosien saatossa oppinut. Eli pitemmittä puheitta:

  1. Älä rakastu ideaasi
  2. Testaa ideasi netissä
  3. Epäonnistu nopeasti

Nämä neuvot sopivat sekä aloittaville yrittäjille että vanhemmille yrityksille, jotka haluavat laajentaa liiketoimintaansa uusille vesille.

Älä rakastu ideaasi

Omaan ideaan rakastuminen on todella yleistä, eritoten sen esikoisidean kanssa. Turhan usein nuori yrittäjä jää paapomaan ensimmäistä ideaansa. Sitä hiotaan ja viilataan omalla porukalla piilossa kenenkään siitä tietämättä. Mutta mitäs sitten tehdään, kun idean hieromiseen on käytetty vuosia, jonka jälkeen huomataankin, että tuote ei olekaan muiden mielestä kovinkaan erikoinen eikä kukaan halua ostaa sitä? Tässä vaiheessa tuore yrittäjä on aikamoisessa suossa, kun rahat on käytetty eikä lisää olekaan tulossa.

Yritystoimintaa harkitessa omaa ideaa, tuotetta tai palvelua kannattaa testata mahdollisimman aikaisin, mielellään jopa ennen kuin tuote tai palvelu on edes valmis. Palautetta ja kommentteja tulee kysyä puolueettomilta ihmisiltä, koska esimerkiksi omat ystävät tai vanhemmat harvoin kertovat todellista mielipidettään.

Testaa ideasi netissä

Idean testaaminen netissä kannattaa riippumatta siitä tuletko myymään palveluita tai fyysisiä tuotteita. Netissä testaamisen suurin etu on, ettet tarvitse edes valmista tuotetta – usein hyvä myyntipuhe ja kuva riittävät. Lisäksi oikeilla työkaluilla toteutettuna idean testaus netissä on erittäin nopeaa ja edullista. Käytämme itse lähes poikkeuksetta ideoiden testauksessa WordPressiä ja Themeforestia – näiden avulla voimme rakentaa minimaalisilla kustannuksilla toimivan nettipalvelun, jonne voimme ohjata potentiaalisia asiakkaita hakukoneoptimoinnin ja mainonnan avulla.

Analytiikan työkalujen, kuten Google Analyticsin, avulla voimme vuorostaan seurata miten ihmiset suhtautuvat uuteen ideaamme. Jos kukaan ei ole valmis klikkaamaan etusivultamme eteenpäin tai edes antamaan sähköpostiosoitettaan ilmaista näytettä vastaan, voimme vetää melko helposti johtopäätöksen siitä, että ideamme ei ainakaan sellaisenaan toimi.

Epäonnistu nopeasti

Epäonnistuminen ei ole häpeällistä. Epäonnistumisesta tulisi olla ylpeä ja epäonnistumiseen tulisi pyrkiä mahdollisimman nopeasti. Tässä vaiheessa luultavasti ajattelet, että mitä ihmettä oikein höpötän - miksi kukaan haluaisi epäonnistua?

Kuten jo aikaisemmin sanoin, osa ideoistamme on toiminut hienosti ja osa on epäonnistunut. ”Fail fast” -mentaliteettia on tullut siis testattua omakohtaisesta. Tästä huolimatta yrityksemme pyörii edelleen, aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Salaisuutemme on, että kaikki feilanneet viritelmät on lakaistu nopeasti maton alle, niistä ei ole masennettu, eikä huonoihin ideoihin ole tuhlattu kymmeniä tuhansia euroja tai useita kuukausia.

Aloittelevalla yrittäjällä, kuten kaikilla muillakin, on käytössään rajallinen määrä pelimerkkejä. Näillä pelimerkeillä tulisi kehittää loistava tuote, myydä se asiakkaille ja maksaa oma palkka. Todellisuudessa kuitenkin suuri osa ideoista epäonnistuu ja tuotteen kehityskulut joudutaan pahimmassa tapauksessa maksamaan omalta säästötililtä.

Minimoidakseen omaa riskiä, pelimerkit on hyvä käyttää mahdollisimman viisaasti kokeilemalla mahdollisimman useita erilaisia ideoita. Jos yhdelle idealle ei yksinkertaisesti löydy kysyntää, niin pitää uskaltaa viheltää peli poikki ja kohdistaa resurssit uusiin juttuihin. Tällä tavoin säästetään kaikkien aikaa, rahaa ja ennen kaikkea omaa mielenterveyttä.

Parhaimmillaan olemme testanneet uuden bisnesidean kahdessa viikossa. Teimme nettisivut, jossa tarjosimme uutta hienoa palveluamme – palvelu ei tietenkään ollut vielä tässä vaiheessa valmis, mutta halusimme nähdä tarttuuko kukaan syöttiin. Sivustolle ohjattiin sissimarkkinoinnin avulla kävijöitä. Lopputulos oli, että saimme ”myytyä” yhden palvelupaketin - ja senkin ilmaiseksi. Ei siis mennyt ihan nappiin, mutta eipä kustannuksetkaan olleet päätä huimaavia. Olisimme voineet käyttää idean hiomiseen tuhansia euroja ja useita miestyökuukausia mutta lopputulos olisi ollut joka tapauksessa aivan sama – tuotteemme ei kiinnosta ihmisiä.

Olemme erittäin tyytyväisiä tämän kyseisen idean nopeaan epäonnistumiseen, sillä pystyimme käyttämään oman aikamme ja rahamme paremmin muiden ideoiden parissa. Älä siis sinäkään pelkää tai häpeile epäonnistumista. Jos ja kun ideasi epäonnistuu, suhtaudu epäonnistumiseen seuraavalla tavalla: “Jes, olisin voinut tuhlata tähänkin ideaan kuukausia ja tuhansia euroja.” Epäonnistumalla nopeasti käytät rajalliset pelimerkkisi fiksusti.

Tee asiat itse ja kehity osaajana

Pienyritykset ovat tottuneet maksamaan markkinointitoimistoille tuhansia euroja yksinkertaisten toimenpiteiden, kuten nettisivujen ja nettikaupan perustamisesta. Yritystoimintaa harkitsevalle tällainen summa on usein tähtitieteellinen. Netti on nykyisin täynnä työkaluja, joiden avulla ideoiden testauksen, nettisivujen kehityksen ja markkinoinnin voi tehdä lähestulkoon ilmaiseksi ja ilman aikaisempaa kokemusta.

Käytä iltasi hyödyksi ja opettele yleisimpien ohjelmien käyttö. Ohjelmien käytön opettelu kannattaa, vaikket haluaisikaan yrittäjäksi – tulet todennäköisesti jossain vaiheessa elämääsi tekemään töitä yrittäjälle ja hän tulee varmasti arvostamaan osaamistasi.

Artikkelin kirjoitti Jarkko Tolvanen Kahvitauko.fi -sivustolta.

Kommentoi (0) Osumia: 642

Fysiikkaa ja hikipisaroita

Miksi uuden aloittaminen on vaikeaa?

Useimmat meistä ovat kokeneet aloittamisen tuskan. Tekemisen aloittamista on kovin helppo siirtää eteenpäin: “Nyt ei ole oikein hyvä hetki. Uskon, että huomenna minulla on parempi ajankohta, paikka ja motivaatio tehdä tämä juttu.”

Aloittamisen hankaluutta on jossain verrattu fysiikan ilmiöön ‘lepokitka’. Lepokitkassahan on pelkistettynä kyse siitä, että paikallaan olevan esineen liikkeelle saaminen on raskampaa, kuin vaikkapa saman esineen työntäminen sen jälkeen kun se on jo saatu liikkeelle.

Minkälaisia asioita siirrämme? Alla muutamia esimerkkejä:

  • Asiat joiden tekeminen vie pitkän ajan
  • Tekemisemme lopputulos arvioidaan jonkun muun ihmisen toimesta
  • Asiat joiden tekeminen on vaikeaa
  • Olemme epävarmoja tai tietämättömiä miksi asia pitää tehdä
  • Emme tiedä tai ymmärrä miltä lopputuloksen, valmiin työn, pitää näyttää

Ja kun tuota listaa katsoo, on helppo huomata että suurin osa esimerkiksi työnhakuun liittyvistä tehtävistä putoaa johonkin noista kategorioista. Lopputulosta kun on tuosta työstä kovin vaikea ennustaa. Tai mitä oikeastaan pitää tehdä, jotta odotettu lopputulos saavutetaan. Tai sitä, kuinka kauan uuden työn löytäminen vielä kestää.

Koska emme voi poistaa syitä aloittamisen vaikeudelle pitää siis käydä työkalujen kimppuun: millä tavoin voi helpottaa vaikean haastavan asian aloittamisen tuskaa? Seuraavassa yksi tapa.

Jos sinun pitää siirtää raskas kirjahylly toiselle puolelle huonetta, mitä teet ensin? Todennäköisesti tyhjennät hyllyt kirjoista ja viet ne pienemmissä erissä tulevalle kirjahyllyn paikalle. Eikö liiku vieläkään? Irrotat hyllyt, laatikot ja kaiken mahdollisen hyllystä irtoavan ja kokeilet uudelleen. Edelleen liian raskasta? Lopulta purat koko hyllyn osiin ja viet uudelle paikalle pala kerrallaan. Tehtävä suoritettu. Ei ilman työtä, vaivannäköä ja hikipisaroita, mutta valmista tuli!

Samaa ajattelumallia soveltamalla helpotat mitä tahansa tehtävää. Pilko haastava tehtäväsi pieniksi osiksi ja ala toimeen. 

Aivan mikä tahansa, pienikin, tekeminen mikä vie asiaasi kohti tavoitettasi on hyvä juttu.

Kirjahyllyt liikkeelle. Vain tekemällä etenet.

 

Sami J.Viitanen

Kommentoi (0) Osumia: 516

Uratehtaan toiminnan arviointia osallistujien palautteiden näkökulmasta

abstract business concept 7ke g

Työnhaku onnistuu kun kaikki palapelin osat osuvat kohdilleen. Uratehdaskonseptin osat ovat asettuneet hienosti paikalleen kaikilla mittareilla mitattuna.  Uratehtaalla vuonna 2015 on työllistynyt 205 henkilöä. Keräämme heiltä palautetta toiminnastamme. Kerätyt palautteet ovat samansuuntaisia, nämä palautteet ovat viimeisimmät. Vertaistuki, työnhaun edistäminen, verkostoituminen, henkisen vireyden edistäminen koettiin tärkeimmiksi.

Akin palaute Uratehtaan toiminnasta: Tsemppausta ja sparrausta sekä auttoi kohdentamaan hakemukset paremmin haettavaan työpaikkaan, jonka johdosta haastatteluihin pääsi 15:sta ilmoituksen perusteella laitetuista hakemuksesta peräti kahdeksaan, joista 4 jatkohaastatteluihin. Myös Tom Laineen LinkedIn vinkkien avulla Headhunter soitti jo kolmantena päivänä hakuoptimointitoimenpiteiden jälkeen, vaikka profiili jäi vielä melko kesken. Auttoi saamaan juuri sen kaikista mieluisimman työpaikan haetuista sen ansiosta ettei möhlinyt loistavaa tilaisuutta, vaan auttoi löytämään itsestä ne oleelliset jutut joista match löytyi molemmin puolin.

Hienoa työtä ja auttaa varmasti monia työllistymään ja löytämään omat vahvuutensa ja tuomaan ne esiin. Nopeutti varmasti työllistymistä huimasti. Työpaikka löytyi lopulta naapuruston vinkin avulla.  Uratehdas auttoi varmasti myös avoimuudessa, ettei tarvitse jäädä piilottelemaan naapureilta ja kavereilta omaa työttömyyttään, koska innostuneelle kaverille löytyy kyllä jossain vaiheessa varmasti työtä.

Kirsin palaute: Sain apua työnhakuasiakirjojen muokkaamisessa ja saattamisessa ajantasalle; sain hyviä vinkkejä niin kouluttajilta kuin muilta Uratehtaan kävijöiltä. Lisäksi opin tunnistamaan omat vahvuuteni ja markkinoimaan itseäni paremmin työnantajille. Sain varmuutta haastattelutilanteeseen.

Tämä projekti on ollut ainakin itselleni superhyödyllinen! Palattuani lähes 12 vuoden rupeaman jälkeen Suomeen, olin aluksi hukassa, enkä tiennyt, miten hakea töitä kotimaan markkinoilta. Tutustuin Uratehtaalla moniin mukaviin ihmisiin, ja vertaistuki oli tervetullutta. Ymmärsin, että on paljon kaltaisiani, hyvin koulutettuja ja työttömänä olevia ihmisiä. Sain buustia työnhakuun, en lannistunut.

Sanni:” Kuulin ensimmäistä kertaa Uratehtaan toiminnasta työskennellessäni edellisen työnantajani palveluksissa. Määräaikainen työsuhteeni rakennusinsinöörinä oli juuri päättymässä, kun ensiapukurssilla kollega vinkkasi Uratehtaan monipuolisista palveluista työnhakijoille. Työttömyys iski Heinäkuussa 2015 ja aloitin työnhakuprosessin omilla avuilla. Kävin työnhaun lomassa tutustumassa Uratehtaan nettisivuilla ja erityisesti samaistuin vertaistukiryhmän kuvaukseen, ja päätin ilmoittautua mukaan ryhmään.

Uratehtaan toimintaan liittyminen oli paras päätös, minkä työnhakuprosessin aikana tein. Muistan positiivisen jännityksen kun menin ensimmäistä kertaa vertaistukiryhmän tapaamiseen. Vastassa oli kuitenkin lämmin ja erittäin ystävällinen Sirkka Siikamäki kahvien kera. Heti ensimmäisestä tapaamisesta lähtien sain valtavasti uutta energiaa, näkökulmaa ja ideaa työnhakuun. Ryhmän jäsenet olivat kaikki ihania, erilaisia persoonia, joita yhdisti työttömyys ja tavoitteena työllistyä.

Työllistyin vertaistukiryhmätapaamisten aikana lokakuussa 2015. Uudesta työpaikastani ei avattu hakemusta työvoimatoimiston/ yrityksen sivuille. Paikkaa varten haastateltiin henkilöitä, jotka olivat jättäneet avoimen hakemuksen yrityksen rekryjärjestelmään.

Vertaistukiryhmässä opittujen taitojen ansiosta työhaastattelu onnistui hyvin ja työllistyin. Työllistymisen lisäksi vertaistukiryhmän jäsenistä sai kontaktiverkkoa sekä uusia ystäviä! Olen kiitollinen että sain osallistua toimintaan ja haluan erityisesti kiittää järjestäjiä tästä mahdollisuudesta!

   
 

Minna:Projekti antoi konkreettista tietoa ja apua cv:n kanssa, antoi uskoa ja tsemppiä uusiin mahdollisuuksiin, vertaistukea mikä on erittäin tärkeää. Tutustuin hyviin tyyppeihin. Ja mikä tärkeintä, tutustuin uusiin yrityksiin. Sain lisäpuhtia projektista siihen, että lähdin kouluttautumaan uudelle alalle. Kouluttauduin TAKK:n koulutuksessa uudelle alalle, taloushallintoon ja työllistyin tälle uudelle alalle.

Mari: Sain tiedon tästä työpaikasta uratehtaan postituslistan kautta eli projekti oli keskeisessä osassa työllistymistäni.

Kalle: Projekti auttoi minua markkinoimaan itseäni houkuttelevasti. Opin projektissa, millaisilla hakemuksilla ja CV:lla saa tuloksia aikaan. Projekti myös tsemppasi ja rohkaisi työnhaussa.

Anna: Projekti tarjosi mielekästä ja omaa osaamista/ajattelua kehittävää valmennusta, samanhenkisen yhteisön ja kannustavan ilmapiirin. Lisäksi sain paljon hyviä vinkkejä ja näkökulmia työllistymiseen ja työmarkkinatilanteeseen.

Jari: Koulutuksissa tuli konkreettisia näkökulmia siihen mitä rekrytoija hakee ja haluaa. Projektissa tapasi myös monia pitkäaikaistyöttömiä, mikä sai minut sisuuntumaan ja antamaan 100 % työnhakuun. Aivan upea hanke. Auttaa verkottumaan, pysymään aktiivisena ja tekemään oikeita asioita. Laajemmat tilaisuudet kuten Työ 2.0 kiinnostavat myös poliitikkoja, jolloin projektilla alkaa olla suurempikin vaikutuspinta.

Jokaisen työllistymistarina on hieman erilainen, mutta jokainen on mielenkiintoinen. Jos olet tällä hetkellä työttömänä, niin on tärkeää, että edistät hyvinvointiasi sekä uskoa omaan työllistymiseesi. Ehkä sinun palautettasi ja tarinaasi luemme seuraavaksi.

 

Maija Heino

 
Kommentoi (0) Osumia: 694

Somen sissimarkkinoinnista puhtia työnhakuun

Mitä yhteistä on ruotsinkielisessä räpissä, suo-ojan lapioinnissa ja autovanhuksen nettimyynti-ilmoituksessa? Äkkiseltään ei varmaan mitään, mutta itse asiassa ne kaikki liittyvät sosiaalisen median sissimarkkinoinnin hyödyntämiseen työnhaussa. Näitä ja lukuisia muita esimerkkejä ruodittiin Uratehtaan järjestämässä tilaisuudessa, jossa kuutisenkymmentä kuulijaa perehtyi aiheeseen alan gurun Tom Laineen johdolla.

Wikipedian määritelmän mukaan sissimarkkinointi tarkoittaa epätyypillisiä markkinoinnin keinoja, jotka tuottavat hyviä tuloksia pienin panoksin. Sen tunnusmerkkeinä pidetään usein luovuutta, ketteryyttä, mielikuvituksellisuutta, edullisuutta ja tuloksellisuutta. Laineen esimerkit osoittavat, että kaikki markkinoijat eivät ole tyytyneet pieniin panostuksiin eikä toiminnan tuloksellisuudestakaan aina saatu varmuutta. Luovuutta ja ketteryyttä sen sijaan näytti löytyvän lähes jokaiselta.

Tylsästä työnhausta rohkeaan kokeiluun

Laineen mukaan suomalaiset ovat "hemmetin tylsiä työnhakijoita". Ehkä juuri siksi riehakkaimmat sissimarkkinointiesimerkit piti hakea ulkomailta: työnhakuräp Ruotsista, kuten myös autorotiskon ja oman työpanoksen myynti-ilmoitus. Mutta kyllähän Suomessakin osataan heittäytyä luovaksi: erään hakijan ansioluettelo oli printattu vessapaperirullaan ja jätetty toivetyönantajan toilettitiloihin, toinen työnhakija puolestaan oli ujuttanut rekrytoijan etunimen kaupan hedelmän hintalappuun. Näissä esimerkeissä oli ylilyönnin vaaraa, stalkkeriksi leimautuminen ei taida avittaa kenenkään työllistymistä. Sissimarkkinoinnin toimintatavat tuleekin valita aina oman persoonan ja haettavan työpaikan mukaisesti.

Lainen mielestä kannattaa aina hyödyntää omia, jo olemassa olevia verkostoja ja tuoda niiden kautta esille niiden työnhakutarpeet. ”Kaveripiiri haluaa auttaa, kun vain avaa suun.”

Kavereiden lisäksi kannattaa hyödyntää muitakin verkostoja, pyytää ulkopuolisten mielipiteitä esimerkiksi työnhakuvideosta tai visuaalisesta ansioluettelosta. Pahimmat kömmähdykset pystyy heidän avullaan todennäköisesti välttämään.

Laine kehottaa rohkeasti kokeilemaan erilaisia somekanavia ja sissimarkkiointi-ideoita. Pienet, hauskat ja raflaavat jutut toimivat, niillä saa myös somejulkisuutta. Mikä niistä tuo parhaiten esille omaa asiantuntemusta ja osaamista? Mistä itse pitää, mikä taas ei tunnu toimivan tai istuvan omaan tekemiseen? Kannattaa valita se, mistä innostuu - muuten lopputuloskin tökkii ja vaikuttaa tekemällä tehdyltä. Toisaalta epäonnistuminenkaan ei ole niin vaarallista: jos joku ei toimi, voi testata jotain muuta. Tarjolla on lukuisia somen sissimarkkinoinnin välineitä ja erinomaisia esimerkkejä.

Sissimarkkinointi

Välinevaihtoehtoja somesisseille

Twitterissä kannattaa seurata työpaikkojen tarjontaa ja uutisia tunnisteilla #rekry, #työnhaku, #työpaikat, #duuni. Omaa työnhakua ja asiantuntijuutta kannattaa nostaa esille sopivilla tunnisteilla.

Facebookin verkostoja tulee hyödyntää aktiivisesti: siellä kannattaa kertoa omasta työnhausta ja seurata kiinnostavia yrityksiä. Jotkut nokkelat ovat hyödyntäneet FB:n statuspäivityksiä oman ansioluettelonsa esittelyyn. FB:n kilpailija Google+ voi olla myös kokeilemisen arvoinen.

Linkedin on jo vakiinnuttanut asemansa työnhaussa ja ammatillisten verkostojen luonnissa. Sissimarkkinoinnin esimerkkejä ei sieltä kovin helposti löydy; tosin esimerkiksi visuaalisesti kiinnostavia ansioluetteloja on Linkediniinkin lisätty. Linkedinin blogialusta Pulse tarjoaa julkaisupaikan omille asiantuntijakirjoituksille. Slidesharea voi hyödyntää esitysten tai muun materiaalin jakoon.

Youtubessa ja Vimeossa on mahdollista julkaista työhakemus videoformaatissa. Ilmaisun tiivistämisen taitoa voi puolestaan testata Vinessä - aikaa esitykselle on huima 6 sekuntia.

Pinterestiä kannattaa kokeilla visuaalisen ansioluettelon julkaisuun. Muutamat ovat käyttäneet Preziä samaan tarkoitukseen, sillä saa lisäksi tehtyä tavanomaisista kalvosulkeisista poikkeavia asiantuntijaesityksiä. Muita tutustumisen arvoisia somepalveluita ovat esimerkiksi Re.vu, Vizualize.me, Branded.me, Flavors.me tai About.me - niissä voi muokata cv:n vaikka aikajanamuotoon, tehdä silmää miellyttävän virtuaalisen käyntikortin tai työnhakusivuston.

Ja jos mikään näistä ei innostanut, lähde kokeilemaan jotain ihan uutta! Niin ajattelin ainakin itse tehdä.

 

Päivi Kuusisto

https://fi.linkedin.com/in/paivikuusisto

Kommentoi (1) Osumia: 1205

Persoona ja osaaminen esiin! – Henkilöbrändiä rakentamassa

Sosiaalisen median monitaituri, start-up -yrittäjä Tom Laine kävi perehdyttämässä tamperelaisia talentteja henkilöbrändäyksen saloihin 20.11.2015 TreStartin ja Uratehtaan yhteiskoulutuksessa. Tärkeimpänä teemana nousi esiin oma asiantuntijuus ja sen tuotteistaminen: miten viestiä osaamisestaan ja erottua kilpailijoista?

TomLaine1

Tom Laine on onnistunut keräämään ympärilleen laajan, kansainvälisen verkoston ja rakentamaan itsestään tunnetun asiantuntijabrändin. Hän luennoi yrityksille ja yhteisöille eri puolilla maailmaa sosiaalisesta mediasta ja sen hyödyntämisestä. Henkilöbrändäyksessä tarkoituksena on rakentaa tietoisesti julkista mielikuvaa omasta asiantuntijuudesta. Laine käyttää esimerkkinä Jarkko Sjömania, jonka sähköinen ansioluettelo Resume of a Superman levisi sosiaalisessa mediassa, saavutti yli 200 000 näyttökertaa ja poiki useita työtarjouksia. Nykyään Sjöman johtaa mainostoimisto Dinglen koulutusosastoa brändivalmentajana. Ei huonosti yhdellä diasarjalla!

   ”Ei ole yksiselitteistä kaavaa muuttaa some-näkyvyyttä rahaksi. Jos olisi, olisin rikas. Vaan en ole.” tuumii Tom Laine, Suomen verkottunein LinkedIn-käyttäjä.

Tuotteena asiantuntijuus

Brändin käsite ymmärretään monesti väärin ja siitä puhutaan ympäripyöreästi esimerkiksi yrityksen persoonana. Mainosalan konkari Petri Uusitalo käsittää brändin kuitenkin jotain logoa tai mainoslauseita isommaksi kokonaisuudeksi: ”Brändi on asiakkaan käsitys arvosta, jota yritys hänelle tuo.” Sama toimii henkilöbrändäyksessä: osaamisen ja asiantuntijuuden esiintuomisen kautta potentiaaliset työnantajat muodostavat käsityksen siitä arvosta, jonka hakija heille tarjoaa.

Kun rakennetaan onnistunutta henkilöbrändiä, on ydintuotteen eli osaamisen ja asiantuntijuuden oltava kunnossa. Se edellyttää myös valintojen tekemistä: kukaan ei voi olla paras kaikessa, joten kannattaa kehittää omaa osaamistaan haluamansa työn kannalta relevanteilla osa-alueilla. Samalla pitää valita, mitä kaikkea itsestään kertoo ja jättää kertomatta. Työantajia kiinnostaa, mitä ihmisen osaavat tehdä. Asiantuntijuudesta pitää siis kertoa konkreettisten taitojen ja esimerkkien avulla, ei ainoastaan luettelemalla työ- ja opiskeluhistoriaa.

Reppuselässä

Luodakseen itsestään mielenkiintoisen ja näkyvän brändin, on käyttäjän tuotava verkostonsa nähtäväksi alati uutta materiaalia. Esimerkiksi blogin kirjoittaminen on mainio tapa luoda portfoliota omasta asiantuntijuudestaan. Pyörää ei kuitenkaan tarvitse keksiä aina uudestaan, vaan sosiaalisessa mediassa voi hävyttömästi rakentaa omaa brändiään muiden tuottamalla sisällöllä. Laineen mielestä siitä voi olla jopa ylpeä. Jotkut sosiaalisen median palvelut kannustavat meitä tuomaan esiin omaa persoonaamme ehdottamalla mielenkiintoista sisältöä, jota käyttäjät voivat lisätä seinälleen. Malliesimerkki tästä on kuvayhteisö Pinterest, jossa käyttäjät ovat omasta ja muiden tuottamasta sisällöstä muodostuvan kokoelmansa kuraattoreita ja luovat siitä omannäköisiään kokonaisuuksia, tauluja. Kyse ei kuitenkaan ole plagioinnista, sillä kuvan alkuperäinen sijainti linkittyy automaattisesti mukaan.

Aikaamme vaivaavan informaatioähkyn takia kuvista ja videoista koottu kokonaisuus puoltaa paikkaansa, sillä lukijalta jää helposti pitkä teksti kesken. Koukuttava, hyvin hoidettu ja alati uusiutuva sivu voikin nostaa yksittäisen käyttäjän kovempaan maineeseen, kuin suosituimman somettelevan yrityksen. Pinterest ei suinkaan ole ainoa alusta, jossa kannattaa hypätä toisten reppuselkään omaa brändiä rakentaessaan. 140 merkin napakoille viesteille perustuvassa Twitterissä suuri osa sisällöstä on uudelleentwiittauksia, vastauksia ja linkkejä palvelun ulkopuolelle, ei uuden ja alkuperäisen aineiston tuottamista. Sama toimii myös Facebookissa, missä toisten käyttäjien tuoman sisällön jakaminen ja kommentointi on tärkeä tapa rakentaa ja ylläpitää omaa verkostoaan. Näkyvyyden hakeminen sosiaalisessa mediassa ei ole nollasummapeliä, vaan nostamalla muita nostaa itseään.

Valinnan vaikeus

Mikä sitten on paras sosiaalisen median kanava? Yhtä oikeaa vastausta ei ole, vaan somealustan valinnassa kannattaa käyttää luovuutta ja ottaa huomioon se, mikä itsestä tuntuu luontevalta. Someguru Tom Laineen näkökulmasta Facebook, LinkedIn ja Twitter ovat jo ”perinteisiä” työnhaun kanavia. Vaikka LinkedIniä on aiemmin ajateltu ammattilaisten CV-pankkina ja Facebookia henkilökohtaisen viestinnän välineenä, on ainakin Laineen kohdalla raja hämärtynyt. ”Kaverit ovat tulleet LinkedIniin ja toisaalta asiakkaista on tullut kavereita. Siksi Facebookissa ja LinkedInissä sisällöt ovat lähestyneet toisiaan.” Tärkeä on siis ottaa huomioon kohdeyleisö jo viestintäväylää valitessa. Vaikka yksinäisessä metsässä karjuisi keuhkonsa rikki, sitä tuskin kukaan kuulee.

2015LauriRonkainen

 

Lauri Ronkainen, https://fi.linkedin.com/in/laurironkainen

Vieraileva kirjoittaja Lauri Ronkainen rakentaa omaa asiantuntijabrändiään bloggaamalla suomalaisesta alkoholikulttuurista ja sen vaikuttajista. Laurin tekstejä pääset lukemaan osoitteessa viisastenjuomat.blogspot.fi

Kommentoi (1) Osumia: 2344
Työllistymistarina
Artikkeleita:
2
Projektilainen kertoo
Artikkeleita:
20
Viikkokirje
Artikkeleita:
5
Talentti esittelyssä
Artikkeleita:
4
Vieraileva kirjoittaja
Artikkeleita:
17
Walk for Jobs
Artikkeleita:
5

Tervetuloa blogiimme

Uratehdas -blogi käsittelee ajankohtaisia korkeakoulutettujen teknisen ja kaupallisen alan ammattilaisten työnhakuun liittyviä aiheita.

Blogia kirjoittavat uratehdaslaiset, kouluttajat, yhteistyökumppanimme sekä Uratehtaan henkilöstö.

 

Haluatko kirjoittaa Uratehtaan -blogiin? Lähetä ideasi ja tekstisi osoitteeseen maija.heino@uratehdas.fi

TE logo vaakaIL logo vaaka rgb