banneri harmaa

Blogi

Näin päästään Flow-tilaan - Tiina Tuohino, Petra Heikkari, Minna Innala

Tehtaan torstaissa 2.10.2014 pöhistiin täydellä höökillä Flow'lla unelmatyöhön -
teemaa. Esittäjien näkökulmasta katsoen torstai onnistui mainiosti. Päivän aikana verkostoiduttiin ja tutkittiin työnhaun flow-tilaan pääsemistä pienryhmissä. Tässä päivän vetäjien ajatuksia aiheesta.

Innostu

Erään ryhmän jäävuori-yhteenveto auttaa ajattelemaan innostumista ja flow'ta laajasti. Yksilönä on hyvä tiedostaa ja tunnistaa omaa arvomaailmaa, joka toimii peilinä myös uutta unelmatyötä hakiessa. Kuka minä olen? Mitä minä haluan? Missä minä olen hyvä?

Innostumista kuvattiin toisessa ryhmässä virralla, johon liittyy ajan edetessä yhä uusia puroja, asioita ja tekemisiä oikeaan suuntaan matkatessa. Innostumista tukee myös suunnitelmallinen tekeminen - kaikessa tekemisessä, ei vain työnhaussa. On eduksi tiedostaa oma tekemisensä, palkita itsensä positiivisella ajatuksella ja edetä joustavasti eteenpäin.

Uskalla

Lähtemällä mukavuusalueelta aavistuksen verran sivuun havahtuu myös omaan osaamiseensa uudella tavalla: "Hei, voin tehdä tätäkin!". Uskaltautuminen hakemaan erilaisiin tai isompiin saappaisiin edesauttaa omaa ammatillista kehittymistä. Tulevaisuus muodostuu uudella tavalla, syntyy etenemistä.
Vanhaan, tuttuun ja turvalliseen on helppoa jäädä kiinni; on helppo myydä oma osaamisena tuotteena jo tuttuun poteroon. Millainen merkitys hyvinvoinnille kotona ja työssä on, kun oma arvomaailma kohtaa työnantajan arvomaailman riittävällä tarkkuudella ja saa innostua työssään? Hyödyntää jo olemassa olevaa, hankkia uutta tietoa ja soveltaa sitä uuteen, vielä tuntemattomaan?

Etsi sparraaja

Tunnistamalla työnhakutilanteessa "tehty"-kuittauksia suunnitelmallisen työnhaun avulla synnyttää yksilötasolla onnistumista, jotka ruokkivat innostusta. Hyödyntämällä sparraajia saa verratonta apua omien tavoitteiden kirkastamisessa, uutta voimaa nousta omasta näkökulmastaan uusille alueille huomaamaan, mitä kaikkea osaakaan! Kahden tai useamman peilin vaikutuksesta tavoite kirkastuu ja omien myyntidokumenttien laatu paranee.

Metsästyskauden alkaessa musketöörit suosittelevat siirtymään kaikessa työnhaussa haulikon sijasta kiväärillä ampumiseen. Tällä parannamme kaikkien sijoittumista uusiin tehtäviin, koska rekrytoijat saavat laadullisesti asiantuntevampia ja kohdennetumpia tarjouksia avoinna oleviin paikkoihin.

Kirjoittajat ja tilaisuuden vetäjä kuvassa vasemmalta: Tiina Tuohino, Petra Heikkari, Minna Innala

 

Kommentoi (0) Osumia: 1133

Kevytyrittäjyyden suosio kasvussa - Taneli Pasanen, UKKO.fi

Vierivä kivi ei sammaloidu. Suomen työelämä liikkuu ja muuttuu jatkuvasti. Parhaillaan Suomen työelämään on astumassa esiin yhä vahvemmin kevytyrittäjyyden malli. Kevytyrittäjyydessä on yhdistettynä yrittäjyyden ja palkkatyön osia. Toimintamallina se tuo lisää vaihtoehtoja työn tekemiselle. Kevytyrittäjä tekee itselleen töitä ja hankkii omat asiakkaansa sekä sopii oman työnsä hinnan itse.

Kevytyrittäjänä toimiessa laskutuksesta, työnantajamaksuista, veroista ja vakuutuksista huolehtii ulkopuolinen palveluntarjoaja. Laskutuspalvelu lähettää laskut käyttäjiensä puolesta ja hoitaa samalla kaikki lakisääteiset maksut ja muut velvoitteet sekä maksaa tietenkin palkan työnsuorittajalle. Työtä tarjoavan tahon tehtävänä on ainoastaan maksaa kevytyrittäjän luoma lasku, muusta huolehtii laskutuspalvelu.

Yrittäjyyttä suunnittelevat ovat lähteneet yrittäjiksi juuri laskutuspalveluiden kautta, kun he ovat huomanneet liikeideansa kannattavaksi. Laskutuspalvelun kautta on hyvä mahdollisuus saada aikaan kannattavaa liiketoimintaa yrityksen perustamisen jälkeen, koska liikeideaa voi testata ennen yrityksen perustamista.

Kevytyrittäjyys rantautunut myös Suomeen

Kevytyrittäjyys on rantautunut maailmalta nyt myös Suomeen. Jo pelkästään tämän vuoden aikana kevytyrittäjiksi on lähtenyt yli 6000 henkilöä, kun samaan aikaan toiminimiä on perustettu vajaat 8000 kappaletta. (1) Kevytyrittäjyys on haastamassa perinteistä yrittäjyyttä todella vahvasti ja jopa tämän vuoden aikana kevytyrittäjiä voi syntyä toiminimiä enemmän.

On tärkeätä myös tiedostaa, että tällä hetkellä Suomessa on noin 165 000 itsensä työllistäjää hyvin monita eri aloilta. Viimeisen kymmenen vuoden aikana määrä on lisääntynyt yli 30 000 henkilöllä. Näistä valtaosa on nuoria, joten itsensä työllistymisen yleistyminen ei ole vain hetkellinen ilmiö.

Prosentuaalisesti noin 3 % suomalaisista työllistää itse itsensä. Esimerkiksi Iso-Britanniassa vastaava luku on noin 15%. Luku on Suomessa kuitenkin kasvamassa ja poliittiset päättäjät ovat heräämässä myös tähän asiaan. Suomen lait laahaavat kuitenkin vielä työelämää jäljessä ja esimerkiksi itsensä työllistäjän sosiaaliturvasta on mediassa ollut jo hieman keskustelua. Toivottavasti seuraavien vaalien aikana itsensä työllistäjän sosiaaliturvaan tulee parannuksia.

Olemme UKKO.fi:ssä sitä mieltä, että Suomessa itsensä työllistäjiä on lähivuosien aikana jopa noin 10%. Ja heistä yhä suurempi osa tulee toimimaan kevytyrittäjyyden mallin mukaisesti.

Työelämä muuttuu juuri nyt.

taneli pasanen kuva 092014

Taneli Pasanen

Kirjoittaja toimii viestintävastaavana UKKO.fi-palvelussa. UKKO.fi-palvelu on laskutuspalvelu yksityishenkilöille. UKKO.fi-palvelun kautta yksityishenkilöt voivat laskuttaa työsuoritteensa ilman oman yrityksen perustamista. UKKO.fi:n komissio palvelun pyörittämisestä on 5% käyttäjän luoman laskun arvolisäverottomasta loppusummasta. Tällä hetkellä UKKO.fi-palvelulla on yli 7000 aktiivista käyttäjää ja kevyryrittäjien määrä on jatkuvasti kasvussa.

 

 

(1) http://www.yrittajat.fi/fi-FI/varsinais-suomenyrittajat/kustavi/uutinen/?groupId=b0404538-fc86-4c4f-838f-7a20d9db0b13&announcementId=6dafa601-15ed-48b1-bc74-289296273ceb

Kommentoi (0) Osumia: 1013

Talentti esittelyssä - Johanna Rytkönen

Talentti esittelyssä -sarjassa voit tutustua tarkemmin Uratehdas -projektissa mukana oleviin eri alojen ammattilaisiin.

Tällä kertaa esittelyssä Uratehtaan valmennuksissa ja vastavalmistuneiden Boostcampissa monipuolisella kokemuksellaan ja koulutuksellaan yllättänyt Johanna Rytkönen. Tutustu Johannan taustaan myös hänen LinkedIn -profiilissaan!

Johana rytkonen kuva

 

1. Kuka olet ja mistä tulet?
Olen noin kolmekymppinen tamperelainen monialaosaaja. Koulutukseltani olen kansainvälisen kaupan BBA ja humanististen tieteiden kandidaatti saksan kielestä. Lähiaikoina taskussani on myös MBA:n paperit. Olen pitänyt viimeiset puolitoista vuotta paussia työelämästä opiskeluiden parissa. Tällä hetkellä viimeistelen erään matkailuyrityksen tuotekehitykseen liittyvää opinnäytetyötä, ja pidän silmät auki löytääkseni seuraavan mielenkiintoisen työhaasteen.

2. Mitä osaat?
Osaamiseni on monipuolista. Olen saanut työskennellä kahdessa pienessä yrityksessä, joissa toimenkuvaan on kuulunut kaikki mitä olen osannut – ja myös monta uutta opeteltavaa asiaa. Työtehtävät ovat käsittäneet mm. vientiä, kansainvälistymistä, HR-asioita, taloushallintoa, markkinointia, graafista suunnittelua, viestintää ja toimimista esimiesroolissa. Olen näiden työtehtävien lisäksi toiminut korkeakoulun hallintopuolella sekä keikkaluontoisesti matkailualalla. Ydinosaamistani ovat viestintään, markkinointiin ja kansainvälistymiseen liittyvät tehtävät. Ylipäätään lähellä sydäntäni on kaikki toiminta, jossa pääsen vaikuttamaan organisaation toimintaan ja kehittämään asioita.

3. Kerro mieleenpainuvin kokemuksesi tai hetkesi työuralta tähän mennessä?
Yksi mieleenpainuvimmista kokemuksista on ollut myyntipakkauksen suunnittelu myymällemme tuotteelle. Olin selvitellyt ulkopuolisten suunnittelutoimistojen hintoja, ja todennut että se lohkaisisi ison osan budjetista. Niinpä aloin yhtenä iltapäivänä leikkimään PhotoShopilla, vaikka minulla ei ole koulutusta graafiseen suunnitteluun. Lopputuloksena syntynyt pakkaus päätyi ison kauppaketjun hyllyyn ja on edelleen firmalla käytössä. Törmään siihen säännöllisin väliajoin tavarataloissa. Joka kerran saan muistutuksen siitä, mihin kaikkeen pystyn kun vain tartun toimeen. Kaiken voi opetella, kun asenne on kohdallaan.

4.Kerro jokin mielenkiintonen asia itsestäsi?
Aikoinaan halusin ryhtyä isona astronautiksi tai Zorroksi.

5.Ny olis sun vuoro jatkaa lausetta: "Olen talentti, joka..."
...innostuu monentyyppisistä asioista ja haluaa oppia jatkuvasti uutta, tapahtuipa se sitten töissä, koulun penkillä tai vapaa-ajalla.

6.Nakkaa joku kysymys seuraavaksi esittäytyvälle talentille?
Marinka kysyi ketä ihailen ja miksi.
Useimmissa ihmisissä on ominaisuuksia joita mielelläni itsessäni kehittäisin. Lähipiiristä löytyy monta esimerkkiä rohkeita ja poikkeuksellisia valintoja tehneistä ihmisistä. Sellaiselle pitää aina nostaa hattua. Hieman tunnetummista ihmisistä ihailen esimerkiksi tietokirjailija ja viestintäkouluttaja Katleena Kortesuota. Katleenalla on ihailtava kirjoitustyyli, joka on riittävän asiallinen, mutta samalla myös persoonallinen ja räväkkä.

Helena kysyi tavoitteita tulevaisuudelle.
Lähitulevaisuudessa tavoitteena on työllistyä organisaatioon, jossa pääsen soveltamaan nykyistä osaamissani uusissa haasteissa ja oppimaan uutta. Jatkossa haluaisin mielelläni kehittyä innostavaksi ja kannustavaksi esimieheksi, joka ymmärtää miten alaisia motivoidaan.

Seuraavalta talentilta kysyn, että jos saisit valita itsellesi yhden supervoiman, mikä se olisi ja miksi?

 

Kiitos Johannalle vastauksista! Rekrytoijat huomio - nyt on tarjolla uskomattoman monipuolinen osaaja, joka saa pidettyä isojenkin kokonaisuuksien langat käsissä! Tsemppiä työnhakuun Johannalle!

Tutustu Johannaan ja muihin Uratehtaan talentteihin Uratehtaan omalla rekrytointisivulla Tehtaanportilla ja LinkedIn-ryhmässä "Uratehdas"

 

 

 

Kommentoi (0) Osumia: 1475

Talentti esittelyssä - Helena Lähdekorpi

Talentti esittelyssä -sarjassa voit tutustua tarkemmin Uratehdas -projektissa mukana oleviin eri alojen ammattilaisiin.

Tällä kertaa esittelyssä Uratehtaan valmennuksissa ja vastavalmistuneiden Boostcampissa positiivista mieltä ja iloista nauruaan väläyttänyt Helena Lähdekorpi.

 

lahdekorpi helena kuva

1. Kuka olet ja mistä tulet?
Olen kohta kolmekymppinen DI Tampereelta. Pääaineenani luin biomateriaalitekniikkaa. Olen asunut sekä Porissa että Tampereella, mutta sukuni tulee Etelä-Pohjanmaalta. Kaikkea muuta voin olla, mutten hidas hämäläinen =)

2. Mitä osaat?
Koulutukseni kautta saamani osaaminen painottuu tekniikkaan lääketieteellisissä sovelluksissa. Tästä vielä vähän syvemmälle: omana erikoisosaamisalueenani materiaalin ja biologisen ympäristön vuorovaikutus.
Tieteen ja tekniikan lisäksi minua kiinnostaa kansanvälinen toimiminen. Työkokemukseni painottuukin enemmän kansainvälisen opiskelijavaihdon puolelle. Unelmatyössäni saisin kayttää teknistä osaamistani lääketieteen parissa työskennellessäni kansainvälisessä asiakasrajapinnassa.

3. Kerro mieleenpainuvin kokemuksesi tai hetkesi työuralta tähän mennessä?
Työurani ei tässä vaiheessa ole vielä kovinkaan pitkä, mutta mieleenpainuvia hetkiä kyllä löytyy. Näistä voisin nostaa esille kesän, jolloin työskentelin kansainvälisten harjoittelijoiden kesäkoordinaattorina Pirkanmaan ja Etelä-Pohjanmaan alueilla. Järjestin oman alueeni harjoittelijoille Suomi-viikonlopun suomalaisella kesämökillä Näsijärven rannalla. Ohjelmaan kuului mm. soutelua, telttailua, suomalaisiin ruokiin tutustumista ja Suomi-visa.

4. Kerro jokin mielenkiintoinen asia itsestäsi?
Harrastan tähtitiedettä. Tällä hetkellä harrastus on hieman jäissä, mutta toivon vielä syksyn aikana pääseväni ulkoiluttamaan kaukoputkeani pilvettömänä yönä. Tähdet ja Avaruus –lehti tulee kuitenkin aina luettua kannesta kanteen.

5. Ny olis sun vuaro jatkaa lausetta: "Olen talentti, joka..."
innostuu helposti kaikesta uudesta. Lisäksi varsinkin poikkitieteellisyys on lähellä sydäntäni ja hahmotan paremmin isoja ja laajoja kokonaisuuksia, kuin pieniä yksityiskohtia.

6. Kysymys edelliseltä talentilta, Marinkalta: Ketä ihailet ja miksi?
Ihailun kohteeni vaihtuvat aika tiuhaan, mutta yleisesti ottaen arvostan ihmisessä sisua ja kykyä nousta odotusten yläpuolelle. Sellaisia vaikeuksien kautta voittoon –tyyppejä. Esimerkiksi Pekka Hyysalo. Lisäksi mm. Albert Einsteinilla oli muutamia erittäin hyviä oivalluksia: "The difference between stupidity and genius is that genius has its limits".

7. Nakkaa joku kysymys seuraavaksi esittäytyvälle talentille?
Minkälaisia tavoitteita olet asettanut tulevaisuudelle?

 

Kiitos Helenalle vastauksista, olet esimerkillinen tuoreeltaan valmistunut DI! Tsemppiä työnhakuun!

 

Tutustu Helenaan ja muihin Uratehtaan talentteihin Uratehtaan omalla rekrytointisivulla Tehtaanportilla ja LinkedIn-ryhmässä "Uratehdas"

 

Kommentoi (0) Osumia: 1103

”Ole oma paras itsesi!” – työnhaussa ja osaamisen markkinoinnissa - Kirsi Nevalainen

Uratehtaan syyskuun Tehtaan torstaissa 4.9.2014 oli paikalla vajaa 30 uratehdaslaista pohtimassa ja keskustelemassa työnhakijan tärkeimmästä taidosta, markkinoinnista työnhaussa. Se on yhtä aikaa sekä ihana että kamala asia, jota ilman työtä on mahdotonta hakea ja mahdotonta saada. Samalla se on hyvin ajankohtainen aihe erottautumisen, verkostoitumisen, sosiaalisen median kautta tehtävän työnhaun sekä itsensä brändäämisen lähtökohdistakin käsin. Aihetta pohjustivat kolme projektilaista omien kokemuksiensa pohjalta: myynnin ja markkinoinnin monitaituri Marinka Wieru, ICT-alan osaaja ja Make-It-Häppenöijä Petteri Valonkallio sekä viennin ja johtamisen rautainen ammattilainen Raimo Pirhonen.

Aivan loistava tilaisuushan tästä sitten saatiin aikaan! Sivukaupalla hyviä vinkkejä ja uusia konsteja erottautumiseen, oman osaamisen esilletuomiseen sekä työnhakuun, avointa keskustelua sekä kokemusten vaihtoa eri alojen osaajien kesken. Itse ainakin sain paljon uusia ajatuksia ja konkreettisia vinkkejä siitä, miten omaa työnhakua voisi muuttaa myyvemmäksi ja omaa osaamista houkuttelevammaksi. Kiitokset siis kaikille alustajille ja mukanaolijoille!

Hyvää tietoa on tärkeä jakaa, joten kirjoitin koosteen tapahtuman keskeisimmistä teemoista. Lopusta löytyy vielä vinkkilista osaamisen markkinointiin ja työnhakuun liittyen sekä kirja- ja tapahtumasuosituksia, joita keskustelun lomassa nousi esille.

"Kun on tosi aktiivinen, maailmankaikkeus auttaa."
Koskaan ei voi etukäteen tietää, missä tulevan työnantajansa tapaa. Se voi olla lounaalla tapahtuvan keskustelun aikana, uimahallissa, koulun penkillä tai tutun tutun tutun kautta. Oma aktiivisuus työnhaussa poikiikin uusia tilaisuuksia ja vetää uusia polkuja sekä onnistumisen mahdollisuuksia puoleensa. Se nimittäin ei pelaa, joka pelkää.

Työnhaun suhteen ei tarvitsekaan hävetä tai ujostella, sillä kohtalotovereita riittää ja aiheesta puhutaan päivittäin mediassa. Työnhakijalle tämä tarkoittaa valitettavasti samalla sitä, että myös kilpailijoita on paljon. Hakemuksia saattaa tulla kymmeniä, jopa satoja, yhtä avointa tehtävää kohti. Olemalla avoin omasta tilanteestaan ja kertomalla työnhakutavoitteistaan aktiivisesti sekä mahdollisimman laajasti myös työllistymismahdollisuudet paranevat. Omat verkostonsa voi joukkoistaa toimimaan itsensä hyväksi vaikkapa kirjoittamalla aiheesta sosiaaliseen mediaan, luomalla kattavan sähköisen profiilin/cv:n LinkedIn:iin tai kotisivuille ja ohjaamalla muut sinne vierailemaan, lisäämällä linkit em. sivustoille sähköpostiin yhteystietojen joukkoon sekä käyntikorttiin ja ansioluetteloon. Joukkoistamista voi toteuttaa myös vaikkapa viemällä tiedotteen päiväkodin tai lähikaupan ilmoitustaululle tai kertomalla lähipiirille, naapureille ja harrastusten kautta tutuiksi tulleille työnhaustaan. Sopiva aktiivisuus, jota ei koeta liian aggressiivisena, pitää työnhaun muiden mielessä. Yleensä ihmisillä on vahva halu auttaa ja mitä laajemmalle sana kiirii, sen parempi.


Verkostoituminen on tämän hetken trendisana ja ilmiö, josta Tehtaan torstaillakin puhuttiin paljon. Sitähän siellä oltiin itse kukin tekemässä markkinointiosaamisen päivittämisen lisäksi. Työnhaussa verkostoituminen on oleellinen asia, mitä ei kannata enää sivuuttaa tai vähätellä. Verkostoissa on todellakin voimaa. Siitä käy hyvänä esimerkkinä tämän vuoden uratehdaslaisten työllistymisprosentitkin, joiden mukaan puolet työpaikan saaneista on työllistynyt piilotyöpaikkoihin.


Verkostoitumista voi tehdä monella eri tapaa. Yritysten edustajia voi tavata henkilökohtaisesti messuilla, tapahtumissa ja rekrytointitilaisuuksissa. Yhteydenottoja voi tehdä puhelimitse tai sähköpostilla. Tällä hetkellä on hyvä ottaa sosiaalinen media haltuun ainakin yhdellä kanavalla. Uratehtaalla se suosituin ja ylivoimaisesti suositelluin kanava on LinkedIn, jota voi hyödyntää työnhaun lisäksi myös työtehtävissä ammatillisena verkostona . "Twitteristä ja LinkedIn:stä en uskaltaisi jäädä pois.", taisi joku porukassamme todeta. Vai olikohan se toteamus kuultu Tom Laineelta, jonka koulutuksista oli usea saanut paljon konkreettista apua juuri sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan työnhakuun ja omaan näkyvyyteen liittyen.

Sosiaalisen median kautta pysyy myös hyvin kärryillä siitä, mitä yrityksissä ja toimialoilla tapahtuu. Siellä ilmoitetaan työpaikoista, jotka eivät näy missään muualla, ja uutisoidaan yleisellä tasolla muutoksista, joista voi rivien välistä haistella piilotyöpaikkojen ja tulevien rekrytointitarpeiden mahdollisuuksia. Olemalla aktiivinen tiedonhaun suhteen voi löytää piilotyöpaikan, mutta yhtä tärkeää ja hyödyllistä on pysyä ajan tasalla toimialan ja yritysmaailman muutoksista sekä siellä mahdollisesti puhaltelevista uusista tuulista. Tätä tietoa voi suoraan hyödyntää hakemus- ja haastatteluvaiheessa omaa osaamistaan markkinoidessa.
"Kehittyminen tapahtuu oman mukavuusalueen ulkopuolella. Lähde liikkeelle."

Osaaminen koostuu koulutuksen ja kokemuksen kautta opituista asioista, mutta myös persoonasta ja henkilökohtaisista ominaisuuksista. Jotta voi markkinoida omaa osaamistaan, pitää ensin tietää, mitä osaa ja missä on hyvä. Pitkän työuran jälkeen voi olla hankalaa määrittää omaa osaamista työnhaun näkökulmasta. Samoin se voi olla haaste silloin, kun on vaihtamassa uraa. Jos työkokemusta ja osaamista on mahdollista soveltaa eri toimialoille, voi olla paikallaan miettiä, mitä työltään ja uraltaan seuraavaksi haluaa, missä asiassa voisi vielä kehittyä. Työnhaku voi elämänkokemuksena ja –vaiheena olla myös hyvä paikka pysähtyä ja miettiä perusteellisemmin sitä, kuka minä oikein olen ja missä olen hyvä. Mitä minä haluan? Joka tapauksessa, oman osaamisen määrittely on aina enemmän tai vähemmän hankalaa persoonasta ja työnhakutilanteesta riippuen.

Omaa persoonaansa ja itselle luontaisia toimintatapoja voi määrittää erilaisten testien kautta. Tehtaan torstaissa puhuttiin muun muassa LTA-analyyseistä (luontaisten taipumusten analyysi), Quinnin johtamisroolimallista, Thomas-analyyseistä sekä 360⁰-analyyseistä. Tuloksina saatavia analyyseja voi hyödyntää urakehityksen suunnittelussa, työnhaussa sekä osaamisen markkinoinnissa. Niistä voi löytää itselleen myös niitä työhaastattelussakin kysyttyjä onnistumisen paikkoja ja vahvuuksia sekä kehittämiskohteita.

Työnhaun ohessa on hyvä olla aktiivinen myös oman osaamisen ylläpitämisen ja laajentamisen suhteen. Jos minä rekrytoisin, antaisin enemmän plussapisteitä sille hakijalle, joka on päivittänyt osaamistaan kursseilla tai osallistunut vapaaehtoistyöhön työnhakunsa aikana kuin sille, jolle ei ole kertynyt ansioluetteloon mitään päivitettävää. Aina voi kouluttautua lisää eikä sen tarvitse olla vuosia kestävää tutkintoon johtavaa koulutusta. Samalla voi kokeilla uusia asioita ja sitä kautta laajentaa omaa näkemystään siitä, mikä työ olisi itselle sopivinta. Yhtenä vaihtoehtona kouluttautumisen ja työllistymisen yhdistämiselle ovat työvoimapoliittiset koulutukset, joista jonkin verran yhdessä keskusteltiin. Näitä koulutuksia kannattaa seurata TE-palveluiden sivujen kautta ja jos sieltä sopiva löytyy, harkita sitä erilaisena reittinä työllistyä. Vaikutukset taloudellisiin tukiin ja työnhakumahdollisuuksiin on hyvä muistaa selvittää etukäteen ennen hakemista, sillä koulutusten välillä saattaa olla eroja näiden asioiden suhteen.
Ja miksei verkostoitumista, uusien asioiden opettelua ja kouluttautumista voisi nähdä myös rajojen rikkomisen kannalta. Jos haluaa kehittyä, on tehtävä jotain sellaista, mitä ei aiemmin ole tehnyt. Sen sijaan että jää kotiin hakkaamaan päätä seinään, voi haastaa itsensä, heittäytyä mukaan johonkin uuteen ja tuntemattomampaan ja katsoa, mihin se johtaa ja mitä ovia matkan varrella avautuu. Olennaista on pysyä liikkeessä ja toimia.


Yrittäjyys voi olla yksi vaihtoehto omien rajojen rikkomiseen ja heittäytymiseen. Se on varteenotettava vaihtoehto itsensä työllistämiseksi, jos oma osaaminen ja ennen kaikkea persoona siihen sopii. Usealla projektilaisella oli kokemusta siitä, kuinka yrittäjyyttä tarjotaan helppona ratkaisuna työllistymiseksi. Tosiasia on, että kaikista työnhakijoista ei ole yrittäjiksi, vaikka yrityskelpoisia ideoita olisikin. Erilaiset start-up –yritykset voisivat silloin olla toimivia ratkaisuja yritysidean kehittämiseen.
"Markkinointimateriaalit kuntoon!"

Työnhaun markkinoinnissa ei välttämättä enää riitä perinteinen hakemus ja ansioluettelo. Jos haluaa erottautua joukosta sekä olla näkyvillä siellä, missä rekrytoijat ja työnantajat sekä muut työnhakijat liikkuvat, on hyvä laajentaa osaamisensa markkinointia laajemmalle. Olennaista on valita itselleen sopivat kanavat sekä ne viestinnän ja markkinoinnin välineet, jotka soveltuvat omaan persoonaan ja työnhaun tavoitteisiin. Joku saattaa lanseerata oman blogin ja tuoda sitä kautta julki osaamistaan, persoonaansa ja ajatuksiaan. Joku taas luo hyvät ja mielenkiintoiset profiilit sosiaaliseen mediaan ja on siellä aktiivisesti näkyvissä. Sosiaalisen ja hyvän ulosannin omaavan työnhakijan kannattaa ehdottomasti osallistua mukaan alan messuille ja tapahtumiin, jossa on paikalla saman alan ihmisiä, ja valmistella hissipuheensa niin huippukuntoon kuin se on mahdollista. Tosin, sen hissipuheen valmistelu on oleellista ihan kaikille työnhakijoille.

Työnhaun markkinoinnissa ja erottautumisessa on hyvä pitää ulosannin, sosiaalisuuden ja verkostoitumisen lisäksi mielessä myös ne konkreettiset tavat. Sähköpostin allekirjoituksen voi laittaa tekemään töitä oman työllistymisen puolesta, kun siitä löytyvät yhteystiedot ja oleelliset linkit vaikkapa vielä mielenkiinnon herättävällä videolla höystettynä. Käyntikortit eivät vie taskussa tai kassissa paljoa tilaa ja niitä on helppo jakaa matkan varrella kohdatuille ihmisille. Printattu ansioluettelo, miksei vaikkapa esitteen muotoonkin teetetty sellainen, on myös hyvä vaihtoehto. Suosittelijat yhteystietoineen voi tulostaa erilliselle paperille ja tarpeen niin vaatiessa antaa sen kiinnostuneelle taholle mukaan. Työnhakuvideon tekemistä on myös hyvä miettiä, olisiko se itselle sopiva tapa tulla huomatuksi? Samoin erilaiset esitykset, kuvakokoelmat, lehtiartikkelit ja materiaalit, joita voi liittää vaikkapa LinkedIn –profiiliin tai omille kotisivuille, ovat hyviä konsteja osoittaa osaamistaan. Sovelluksia on useita erilaisia ja opettelemalla niiden käyttöä laajentaa samalla myös omaa osaamista. Kenties niistä on joskus hyötyä tulevassa työssäkin.

Yhtenä oman osaamisen markkinoinnin ja työnhaun taiteenlajinaan on sissimarkkinointi, jossa vain luovuus asettaa rajat. Sissimarkkinoija lähettää toivotulle työnantajalleen postikortin tai linkin omille kotisivuille, joilta löytyy räätälöity työhakemus avoimeen tehtävään. Hän voi etsiä töitä rautatieasemalla kyltin kanssa tai ilmaantua työnantajayritykseen paikalle pullakahvien kanssa kahvituntiaikaan. Minkähänlaisen vastaanoton saisi, jos teettäisi työnhakuun liittyvän t-paidan "Haen töitä!" –tekstillä ja yhteystiedoilla varustettuina ja lähtisi se päällä vaikkapa sinne messuille? Konsteja on monia.

"Kun yhdelle kumartaa, niin toiselle pyllistää."
Työnhaun markkinoinnissa oleellisinta on löytää se itselle paras ja sopivin tapa. Toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä, kuten Tehtaan torstaissakin porukalla todettiin. Hyvä on myös muistaa realiteetit ja pysyä osaamisensa markkinoinnissa sopivan maltillisena. Keinotekoinen ja liioiteltu henkilökuva huomataan viimeistään haastatteluvaiheessa ja pidemmän päälle siitä on varmasti enemmän haittaa kuin hyötyä. Ainakin silloin, jos on ollut kovin näkyvillä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja onnistunut brändäämään itsestään tietynlaisen, vahvankin, vaikutelman.

Oman osaamisensa markkinointia työnhaussa kannattaakin miettiä siitä lähtökohdasta käsin, miten saa tuotua julki oman parhaan itsensä juuri siihen tiettyyn yritykseen ja tehtävään liittyen. Miten minä erottaudun muista ja olen muita työnhakijoita parempi? Mikä on minulle sopivin tapa markkinoida osaamistani ja millaisen vaikutelman, ehkä jopa sen brändin, haluan itsestäni antaa?
Joku Tehtaan torstain alustajista sen taisikin ensimmäisenä sanoa ääneen. Sen, että työnhaussa ovat kaikki konstit sallittuja niin kauan kun ei rikota lakia. Niinpä. Innostavaa ja kannustavaa oli kuulla, että niitä konsteja on paljon. Ja lohdullista oli porukalla todeta myös se, että jos yksi konsti markkinoida ja työllistyä ei toimi, voi aina kokeilla jotain muuta.


Kiitokset vinkeistä ja vertaistuesta! Aion kokeilla jotain muuta.

Tehtaan torstain vinkkilista markkinointiin ja työnhakuun:
- Ota sosiaalinen media haltuun, ainakin yhdellä kanavalla. Ole näkyvillä ja tavoitettavissa.
- LinkedIn, LinkedIn, LinkedIn.
- Hissipuhe. Valmistele ja opettele se niin, että se tulee selkärangasta ja luontevasti tilanteeseen sopien.
- Teetä itsellesi käyntikortit ja pidä niitä matkassa mukana muille jaettavaksi. Koskaan ei voi tietää, missä tilanteessa mahdollinen kiinnostunut työnantaja tai vinkki sellaisesta sattuu eteen.
- Jätä cv:stä sekä keskusteluista aiempien työpaikkojen ja alojen jargonit (termistö, lyhenteet ym.) pois.
- Profiloi cv ja hakemus aina kyseiseen yritykseen ja tehtävään: huomioi organisaation koko ja rakenne, mihin tasolle organisaatiota olet hakeutumassa, mitä osaamista tarvitaan ja mitä lisäarvoa sinä osaamisellasi yritykseen tuot.
- Tarinankerronta ja visuaalisuus kolahtavat ihmisiin. Hyödynnä niitä markkinoinnissasi.
- Toimi! Ei liiallista täydellisyyden tavoittelua ja viilaamista hakemusten, cv:n, blogin tai suunnittelun suhteen.

- Ole aktiivinen. Käy alan messuilla, osallistu vapaaehtoistyöhön, lähde ulos ihmisten pariin.
- Harjoittele verkostoitumista jututtamalla ihmisiä eri tilanteissa. Riko rajojasi ja kokeile.
- Vapaaehtoistyön kautta avautuu mahdollisuuksia verkostoitua, tulla nähdyksi ja kokeilla jotain ihan muuta.
- Osa-aikaisuus, määräaikaiset työt, projektit, kouluttautuminen, työvoimapoliittinen koulutus, osuuskuntatoiminta, yrittäjyys. Työllistymiseen on olemassa erilaisia reittejä.
- Työhaastattelussa sekä muutenkin itseäsi esitellessä muista tilannetaju ja sopeuta toiminnot niiden mukaan; improvisoi ja ole spontaani ulkoa opetellun ja kirjoitetun sijaan.
- Ota mielikuvaharjoittelu työnhakuun mukaan: kuvittele itsesi erilaisiin tilanteisiin saadaksesi uusia näkökulmia ja konsteja esteiden ylittämiseen. Miten Indiana Jones tai MacGyver selvittäisi soveltuvuustestit ja työhaastattelun omaksi edukseen?
- Määritä työnhaullesi tavoite, mihin pyrit. Tee sitten siihen liittyviä välitavoitteita ja keskity niihin. Suuntasi pysyy oikeana.
- Five-a-day –konsepti käyttöön: tee päivisin/viikoittain/kuukausittain viisi tehtävää, jotka vievät kohti tavoitettasi. Älä laadi pelkkiä to-do –listoja, joiden alle kuormitut, vaan mieti tavoitteita tekemisten takana.
- Tee taustatyöt huolella: yrityksen toiminta ja taustat, mahdolliset kilpailijat, palkkaava esimies, rekrytoija, kilpailevat hakijat, haastattelijat. Tutustu kohteeseen etukäteen, sisäistä toiminta ja toiminta-alue. Ole jo mielikuvissasi työntekijänä.
- Kauanko saa olla mieli maassa ei-vastauksen jälkeen? Kymmenen minuuttia. Kohtaa vastoinkäymiset ja pettymykset oppimisen mahdollisuuksina ja käännä ne eduksesi. Haastatteluun pääsystä saa jo lisäenergiaa sekä hyvän oppimiskokemuksen, vaikka sitä toivottua työpaikkaa ei saisikaan. Sitä paitsi, kuinka loistavan työntekijän tuo yritys juuri menettikään!
- Lähde liikkeelle, pysy liikkeessä. Uskalla heittäytyä ja jopa leikkiä. Riko rajojasi.
Uratehdaslaiset mukana verkostoitumassa:
- Alihankintamessut Tampereella 16.-18.9. http://www.alihankinta.fi/
- Walk For Jobs 25.9. Pyynikin kentällä LUE LISÄÄ TÄSTÄ

Kirjasuositukset:
Richard N. Bolles: What color is your parachute?
Käytännön käsikirja työnhakijoille ja uraa vaihtaville, jota suositeltiin projektilaisen toimesta parhaaksi työnhausta kertovaksi kirjaksi ikinä. Kirja on saatavissa ainakin Amazon.com –sivustolta. Kirjasta ilmestyy vuosittain uusi painos ja vuoden 2015 versio on jo Amazon.comista tilattavissa.

Karo Hämäläinen & Mika Mäkeläinen: Taivas + Helvetti vol. 2.
Tämä on tosielämästä kertova kirja, jossa on 21 erilaista henkilötarinaa yrittäjyydestä. Kirjaan on otettu mukaan tuttuja ja ajankohtaisin yrityksiä sekä henkilöitä. Tarinoiden painopiste on nimenomaan henkilöistä yritysten takana sekä heidän matkastaan yrittäjänä. Kirjan ostamiseen on laitettu pieni porkkana mukaan: jokaista myytyä kirjaa kohden kirjan kirjoittajat lahjoittavat yhden kirjan lukiosta valmistuville, joten kirjan hankkiessa on samalla mahdollisuus tehdä hyvää. Lisätietoja ja tilaukset www.taivasjahelvetti.fi

George Kohlrieser: Johda dialogia.
Kirjan on kirjoittanut entinen panttivankineuvottelija ja nykyinen johtamisen professori George Kohlrieser, joka jakaa teoksessaan oppejaan tiukkoihin vuorovaikutustilanteisiin liittyen. Kohlrieser paljastaa, miten panttivankineuvotteluissa käytettyjä menetelmiä ja psykologisia oivalluksia voidaan soveltaa henkilökohtaisissa tilanteissa sekä työelämän neuvotteluissa. Sisältää varmasti vinkkejä vaikkapa työhaastatteluun! Löytyy kirjastoista ja kirjakaupoista.

 

*** Kirjoittajana: Kirsi Nevalainen, tuotannon suunnittelun, johtamisen sekä laadunhallinnan osaaja, joka tulevassa työssään kehittää työnantajansa ympäristön- ja turvallisuudenhallintaa kestävän kehityksen ja asiakaskokemuksen kautta fi.linkedin.com/in/knevalainen/

 

Kommentoi (0) Osumia: 2520
Työllistymistarina
Artikkeleita:
2
Projektilainen kertoo
Artikkeleita:
20
Viikkokirje
Artikkeleita:
5
Talentti esittelyssä
Artikkeleita:
4
Vieraileva kirjoittaja
Artikkeleita:
17
Walk for Jobs
Artikkeleita:
5

Tervetuloa blogiimme

Uratehdas -blogi käsittelee ajankohtaisia korkeakoulutettujen teknisen ja kaupallisen alan ammattilaisten työnhakuun liittyviä aiheita.

Blogia kirjoittavat uratehdaslaiset, kouluttajat, yhteistyökumppanimme sekä Uratehtaan henkilöstö.

 

Haluatko kirjoittaa Uratehtaan -blogiin? Lähetä ideasi ja tekstisi osoitteeseen maija.heino@uratehdas.fi

TE logo vaakaIL logo vaaka rgb