banneri harmaa

Työelämän murros näkyy myös rekrytoinnissa. Jo ehkä 80 % löytää uuden tulevaisuuden ns. piilotyöpaikasta. Työpaikka ei ole julkisessa haussa, vaan osaaja löytyy muulla tavoin. Helpointa on tietysti jatkaa työnhakua vanhalla systeemillä ja hakea vain avoimia, julkisia työpaikkoja. Useimmat hakijat ovat silloin omalla mukavuusalueellaan. Toisaalta kilpailutilanne on kova ja yleensä vain yksi henkilö saa ko. työpaikan.

Piilotyöpaikoissa samanlaista kilpailutilannetta ei ole. Organisaatiossa pohditaan onko tarvetta ko. osaajalle, vastaako ko. henkilö sitä tarvetta mitä organisaatiolla on. Piilotyöpaikkojen etsiminen on ensinnäkin selvästi vaikeampaa. Toisaalta uudenlainen hakeminen on useimmilla aluksi epämukavuusalueella. Kaikkein tärkeintä, piilotyöpaikkojen etsiminen tuottaa parhaiten tuloksia, ko. henkilö löytää itselleen sopivan työtehtävän. Oman osaamisen tuotteistaminen pitää olla myös kunnossa. Organisaation on helpompi pohtia henkilön sopivuutta, kun on selkeästi kuvattu mitä henkilö voisi tulla tekemään organisaatiossa ja toisaalta on näyttöä, että henkilö hallitsee tai voisi oppia ko. tehtävät. Tällöin syntyy sopiva win- win tilanne ja henkilö työllistyy.

Karkea jaottelu vaihtoehdoista miten piilotyöpaikka löytyy:

  • Työnhakija tulee löydetyksi.   Rekrytoiva yritys tai rekrytointiyrityksen edustaja ottavat yhteyttä. Työnhakija on aktiivinen LinkedInissä ja muissa somekanavissa. Hänen tietonsa löytyy myös useiden rekry-yrityksien tietokannasta.
  • Työnhakijan aktiivinen verkosto antaa vinkkejä organisaatioista tai henkilöistä, jotka etsivät osaajia.  Verkosto toimii hyvin, jos työnhakija uskaltaa (kehtaa) kertoa avoimesti, että etsii töitä sekä hän kertoo millaiset tehtävät voisivat sopia hänelle. Omaa verkostoa kannattaa aktiivisesti kasvattaa jatkuvasti ja olla mahdollisimman monessa mukana.
  • Mahdollisten piilotyöpaikkojen aktiivinen etsiminen on hankalinta. Ei ole olemassa listaa piilotyöpaikoista, vaan jokainen joutuu etsimään niitä omatoimisesti. Piilotyöpaikkojen etsimistä voidaan jollakin tasolla verrata salapoliisin työhön. Kasvuyritykset ovat looginen ensimmäinen valinta. Yritys tekee jonkin ison investoinnin tai muuttaa strategiaa voisivat olla asioita joita kannattaa huomioida. Aktiivinen somen hyödyntäminen tiedonhakukanavana ja verkostoitumisen mahdollistajana on yksi tärkeä vaihtoehto. Kaikki tilanteet missä on mahdollista verkostoitua, kannattaa hyödyntää.

Piilotyöpaikkojenetsijän kannattaa panostaa verkostoitumiseen, löydetyksi tulemiseen ja aktiiviseen piilotyöpaikkojen etsintään. Tarvitaan aktiivista asennetta ja hieman uteliaisuutta. Somen monipuolinen hallinta, selkeästi tuotteistettu cv sekä kirkas työllistymistavoite auttavat onnistumaan.

Maija Heino

Yhteyspäällikkö Uratehdas

Uraohjaaja, coach, työnohjaaja, kouluttaja, työyhteisösovittelija

Jätä kommenttisi

Kirjoita kommenttisi vieraana

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.
  • Ei kommentteja

Tervetuloa blogiimme

Uratehdas -blogi käsittelee ajankohtaisia korkeakoulutettujen teknisen ja kaupallisen alan ammattilaisten työnhakuun liittyviä aiheita.

Blogia kirjoittavat uratehdaslaiset, kouluttajat, yhteistyökumppanimme sekä Uratehtaan henkilöstö.

 

Haluatko kirjoittaa Uratehtaan -blogiin? Lähetä ideasi ja tekstisi osoitteeseen maija.heino@uratehdas.fi

TE logo vaakaIL logo vaaka rgb