banneri harmaa

Huonosta työllisyystilanteesta johtuen itsensä työllistäminen on ollut tasaiseen tahtiin iltapäivälehtien otsikoissa. Mediassa on kuitenkin pitkälti keskitytty menestystarinoihin ja konkreettiset vinkit ovat jääneet hieman taka-alalle.

Itse aloitin yrittämisen suoraa koulun penkiltä ja olen nyt ollut yrittäjänä jo neljä vuotta. Neljän vuoden aikana olemme testanneet ja launchanneet kymmeniä eri liikeideoita, joista jotkut ovat toimineet ja toiset on lakaistu kaikessa hiljaisuudessa maton alle. Ajattelin nyt kirjoittaa kolmesta tärkeimmästä asiasta, jotka olen tässä vuosien saatossa oppinut. Eli pitemmittä puheitta:

  1. Älä rakastu ideaasi
  2. Testaa ideasi netissä
  3. Epäonnistu nopeasti

Nämä neuvot sopivat sekä aloittaville yrittäjille että vanhemmille yrityksille, jotka haluavat laajentaa liiketoimintaansa uusille vesille.

Älä rakastu ideaasi

Omaan ideaan rakastuminen on todella yleistä, eritoten sen esikoisidean kanssa. Turhan usein nuori yrittäjä jää paapomaan ensimmäistä ideaansa. Sitä hiotaan ja viilataan omalla porukalla piilossa kenenkään siitä tietämättä. Mutta mitäs sitten tehdään, kun idean hieromiseen on käytetty vuosia, jonka jälkeen huomataankin, että tuote ei olekaan muiden mielestä kovinkaan erikoinen eikä kukaan halua ostaa sitä? Tässä vaiheessa tuore yrittäjä on aikamoisessa suossa, kun rahat on käytetty eikä lisää olekaan tulossa.

Yritystoimintaa harkitessa omaa ideaa, tuotetta tai palvelua kannattaa testata mahdollisimman aikaisin, mielellään jopa ennen kuin tuote tai palvelu on edes valmis. Palautetta ja kommentteja tulee kysyä puolueettomilta ihmisiltä, koska esimerkiksi omat ystävät tai vanhemmat harvoin kertovat todellista mielipidettään.

Testaa ideasi netissä

Idean testaaminen netissä kannattaa riippumatta siitä tuletko myymään palveluita tai fyysisiä tuotteita. Netissä testaamisen suurin etu on, ettet tarvitse edes valmista tuotetta – usein hyvä myyntipuhe ja kuva riittävät. Lisäksi oikeilla työkaluilla toteutettuna idean testaus netissä on erittäin nopeaa ja edullista. Käytämme itse lähes poikkeuksetta ideoiden testauksessa WordPressiä ja Themeforestia – näiden avulla voimme rakentaa minimaalisilla kustannuksilla toimivan nettipalvelun, jonne voimme ohjata potentiaalisia asiakkaita hakukoneoptimoinnin ja mainonnan avulla.

Analytiikan työkalujen, kuten Google Analyticsin, avulla voimme vuorostaan seurata miten ihmiset suhtautuvat uuteen ideaamme. Jos kukaan ei ole valmis klikkaamaan etusivultamme eteenpäin tai edes antamaan sähköpostiosoitettaan ilmaista näytettä vastaan, voimme vetää melko helposti johtopäätöksen siitä, että ideamme ei ainakaan sellaisenaan toimi.

Epäonnistu nopeasti

Epäonnistuminen ei ole häpeällistä. Epäonnistumisesta tulisi olla ylpeä ja epäonnistumiseen tulisi pyrkiä mahdollisimman nopeasti. Tässä vaiheessa luultavasti ajattelet, että mitä ihmettä oikein höpötän - miksi kukaan haluaisi epäonnistua?

Kuten jo aikaisemmin sanoin, osa ideoistamme on toiminut hienosti ja osa on epäonnistunut. ”Fail fast” -mentaliteettia on tullut siis testattua omakohtaisesta. Tästä huolimatta yrityksemme pyörii edelleen, aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Salaisuutemme on, että kaikki feilanneet viritelmät on lakaistu nopeasti maton alle, niistä ei ole masennettu, eikä huonoihin ideoihin ole tuhlattu kymmeniä tuhansia euroja tai useita kuukausia.

Aloittelevalla yrittäjällä, kuten kaikilla muillakin, on käytössään rajallinen määrä pelimerkkejä. Näillä pelimerkeillä tulisi kehittää loistava tuote, myydä se asiakkaille ja maksaa oma palkka. Todellisuudessa kuitenkin suuri osa ideoista epäonnistuu ja tuotteen kehityskulut joudutaan pahimmassa tapauksessa maksamaan omalta säästötililtä.

Minimoidakseen omaa riskiä, pelimerkit on hyvä käyttää mahdollisimman viisaasti kokeilemalla mahdollisimman useita erilaisia ideoita. Jos yhdelle idealle ei yksinkertaisesti löydy kysyntää, niin pitää uskaltaa viheltää peli poikki ja kohdistaa resurssit uusiin juttuihin. Tällä tavoin säästetään kaikkien aikaa, rahaa ja ennen kaikkea omaa mielenterveyttä.

Parhaimmillaan olemme testanneet uuden bisnesidean kahdessa viikossa. Teimme nettisivut, jossa tarjosimme uutta hienoa palveluamme – palvelu ei tietenkään ollut vielä tässä vaiheessa valmis, mutta halusimme nähdä tarttuuko kukaan syöttiin. Sivustolle ohjattiin sissimarkkinoinnin avulla kävijöitä. Lopputulos oli, että saimme ”myytyä” yhden palvelupaketin - ja senkin ilmaiseksi. Ei siis mennyt ihan nappiin, mutta eipä kustannuksetkaan olleet päätä huimaavia. Olisimme voineet käyttää idean hiomiseen tuhansia euroja ja useita miestyökuukausia mutta lopputulos olisi ollut joka tapauksessa aivan sama – tuotteemme ei kiinnosta ihmisiä.

Olemme erittäin tyytyväisiä tämän kyseisen idean nopeaan epäonnistumiseen, sillä pystyimme käyttämään oman aikamme ja rahamme paremmin muiden ideoiden parissa. Älä siis sinäkään pelkää tai häpeile epäonnistumista. Jos ja kun ideasi epäonnistuu, suhtaudu epäonnistumiseen seuraavalla tavalla: “Jes, olisin voinut tuhlata tähänkin ideaan kuukausia ja tuhansia euroja.” Epäonnistumalla nopeasti käytät rajalliset pelimerkkisi fiksusti.

Tee asiat itse ja kehity osaajana

Pienyritykset ovat tottuneet maksamaan markkinointitoimistoille tuhansia euroja yksinkertaisten toimenpiteiden, kuten nettisivujen ja nettikaupan perustamisesta. Yritystoimintaa harkitsevalle tällainen summa on usein tähtitieteellinen. Netti on nykyisin täynnä työkaluja, joiden avulla ideoiden testauksen, nettisivujen kehityksen ja markkinoinnin voi tehdä lähestulkoon ilmaiseksi ja ilman aikaisempaa kokemusta.

Käytä iltasi hyödyksi ja opettele yleisimpien ohjelmien käyttö. Ohjelmien käytön opettelu kannattaa, vaikket haluaisikaan yrittäjäksi – tulet todennäköisesti jossain vaiheessa elämääsi tekemään töitä yrittäjälle ja hän tulee varmasti arvostamaan osaamistasi.

Artikkelin kirjoitti Jarkko Tolvanen Kahvitauko.fi -sivustolta.

Jätä kommenttisi

Kirjoita kommenttisi vieraana

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.
  • Ei kommentteja

Tervetuloa blogiimme

Uratehdas -blogi käsittelee ajankohtaisia korkeakoulutettujen teknisen ja kaupallisen alan ammattilaisten työnhakuun liittyviä aiheita.

Blogia kirjoittavat uratehdaslaiset, kouluttajat, yhteistyökumppanimme sekä Uratehtaan henkilöstö.

 

Haluatko kirjoittaa Uratehtaan -blogiin? Lähetä ideasi ja tekstisi osoitteeseen maija.heino@uratehdas.fi

TE logo vaakaIL logo vaaka rgb