banneri harmaa

Sosiaalisen median monitaituri, start-up -yrittäjä Tom Laine kävi perehdyttämässä tamperelaisia talentteja henkilöbrändäyksen saloihin 20.11.2015 TreStartin ja Uratehtaan yhteiskoulutuksessa. Tärkeimpänä teemana nousi esiin oma asiantuntijuus ja sen tuotteistaminen: miten viestiä osaamisestaan ja erottua kilpailijoista?

TomLaine1

Tom Laine on onnistunut keräämään ympärilleen laajan, kansainvälisen verkoston ja rakentamaan itsestään tunnetun asiantuntijabrändin. Hän luennoi yrityksille ja yhteisöille eri puolilla maailmaa sosiaalisesta mediasta ja sen hyödyntämisestä. Henkilöbrändäyksessä tarkoituksena on rakentaa tietoisesti julkista mielikuvaa omasta asiantuntijuudesta. Laine käyttää esimerkkinä Jarkko Sjömania, jonka sähköinen ansioluettelo Resume of a Superman levisi sosiaalisessa mediassa, saavutti yli 200 000 näyttökertaa ja poiki useita työtarjouksia. Nykyään Sjöman johtaa mainostoimisto Dinglen koulutusosastoa brändivalmentajana. Ei huonosti yhdellä diasarjalla!

   ”Ei ole yksiselitteistä kaavaa muuttaa some-näkyvyyttä rahaksi. Jos olisi, olisin rikas. Vaan en ole.” tuumii Tom Laine, Suomen verkottunein LinkedIn-käyttäjä.

Tuotteena asiantuntijuus

Brändin käsite ymmärretään monesti väärin ja siitä puhutaan ympäripyöreästi esimerkiksi yrityksen persoonana. Mainosalan konkari Petri Uusitalo käsittää brändin kuitenkin jotain logoa tai mainoslauseita isommaksi kokonaisuudeksi: ”Brändi on asiakkaan käsitys arvosta, jota yritys hänelle tuo.” Sama toimii henkilöbrändäyksessä: osaamisen ja asiantuntijuuden esiintuomisen kautta potentiaaliset työnantajat muodostavat käsityksen siitä arvosta, jonka hakija heille tarjoaa.

Kun rakennetaan onnistunutta henkilöbrändiä, on ydintuotteen eli osaamisen ja asiantuntijuuden oltava kunnossa. Se edellyttää myös valintojen tekemistä: kukaan ei voi olla paras kaikessa, joten kannattaa kehittää omaa osaamistaan haluamansa työn kannalta relevanteilla osa-alueilla. Samalla pitää valita, mitä kaikkea itsestään kertoo ja jättää kertomatta. Työantajia kiinnostaa, mitä ihmisen osaavat tehdä. Asiantuntijuudesta pitää siis kertoa konkreettisten taitojen ja esimerkkien avulla, ei ainoastaan luettelemalla työ- ja opiskeluhistoriaa.

Reppuselässä

Luodakseen itsestään mielenkiintoisen ja näkyvän brändin, on käyttäjän tuotava verkostonsa nähtäväksi alati uutta materiaalia. Esimerkiksi blogin kirjoittaminen on mainio tapa luoda portfoliota omasta asiantuntijuudestaan. Pyörää ei kuitenkaan tarvitse keksiä aina uudestaan, vaan sosiaalisessa mediassa voi hävyttömästi rakentaa omaa brändiään muiden tuottamalla sisällöllä. Laineen mielestä siitä voi olla jopa ylpeä. Jotkut sosiaalisen median palvelut kannustavat meitä tuomaan esiin omaa persoonaamme ehdottamalla mielenkiintoista sisältöä, jota käyttäjät voivat lisätä seinälleen. Malliesimerkki tästä on kuvayhteisö Pinterest, jossa käyttäjät ovat omasta ja muiden tuottamasta sisällöstä muodostuvan kokoelmansa kuraattoreita ja luovat siitä omannäköisiään kokonaisuuksia, tauluja. Kyse ei kuitenkaan ole plagioinnista, sillä kuvan alkuperäinen sijainti linkittyy automaattisesti mukaan.

Aikaamme vaivaavan informaatioähkyn takia kuvista ja videoista koottu kokonaisuus puoltaa paikkaansa, sillä lukijalta jää helposti pitkä teksti kesken. Koukuttava, hyvin hoidettu ja alati uusiutuva sivu voikin nostaa yksittäisen käyttäjän kovempaan maineeseen, kuin suosituimman somettelevan yrityksen. Pinterest ei suinkaan ole ainoa alusta, jossa kannattaa hypätä toisten reppuselkään omaa brändiä rakentaessaan. 140 merkin napakoille viesteille perustuvassa Twitterissä suuri osa sisällöstä on uudelleentwiittauksia, vastauksia ja linkkejä palvelun ulkopuolelle, ei uuden ja alkuperäisen aineiston tuottamista. Sama toimii myös Facebookissa, missä toisten käyttäjien tuoman sisällön jakaminen ja kommentointi on tärkeä tapa rakentaa ja ylläpitää omaa verkostoaan. Näkyvyyden hakeminen sosiaalisessa mediassa ei ole nollasummapeliä, vaan nostamalla muita nostaa itseään.

Valinnan vaikeus

Mikä sitten on paras sosiaalisen median kanava? Yhtä oikeaa vastausta ei ole, vaan somealustan valinnassa kannattaa käyttää luovuutta ja ottaa huomioon se, mikä itsestä tuntuu luontevalta. Someguru Tom Laineen näkökulmasta Facebook, LinkedIn ja Twitter ovat jo ”perinteisiä” työnhaun kanavia. Vaikka LinkedIniä on aiemmin ajateltu ammattilaisten CV-pankkina ja Facebookia henkilökohtaisen viestinnän välineenä, on ainakin Laineen kohdalla raja hämärtynyt. ”Kaverit ovat tulleet LinkedIniin ja toisaalta asiakkaista on tullut kavereita. Siksi Facebookissa ja LinkedInissä sisällöt ovat lähestyneet toisiaan.” Tärkeä on siis ottaa huomioon kohdeyleisö jo viestintäväylää valitessa. Vaikka yksinäisessä metsässä karjuisi keuhkonsa rikki, sitä tuskin kukaan kuulee.

2015LauriRonkainen

 

Lauri Ronkainen, https://fi.linkedin.com/in/laurironkainen

Vieraileva kirjoittaja Lauri Ronkainen rakentaa omaa asiantuntijabrändiään bloggaamalla suomalaisesta alkoholikulttuurista ja sen vaikuttajista. Laurin tekstejä pääset lukemaan osoitteessa viisastenjuomat.blogspot.fi

Jätä kommenttisi

Kirjoita kommenttisi vieraana

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.

Keskusteluun osallistujia

Kommenttia (1)

  • Tom Laine

    Hyvää asiaa ja pohdintaa Lauri, kiitos maininnasta! Lisäisin tuohon muiden sisällöillä "ratsastamiseen" vielä sellaisen seikan, että tänä päivänä Yhteisömanageri / Community Manager on jo oikea ammatti monelle, ja erilainen sisältöjen kuratointi on arvostettua toimintaa, jolla suodatetaan omalle seuraajakunnalle/verkostolle omasta mielestä se tärkeä informaatio kaikesta informaatiotulvasta jota verkko ja some on täynnä. Yksi maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia someasiantuntijoita ja bloggareita, Guy Kawasaki, kertoi että hän poimii päivittäin omaan (Twitter-)viestivirtaansa kaiken vähänkin kiinnostavan omalta kannaltaan, ja hänen seuraajansa taas poimivat sisällöistä itselleen ne kiinostavimmat. Hän tekee siis esisuodatuksen, josta ympäri maailmaa miljoonat hänen seuraajansa poimivat juuri ne heille ja sitä kautta omille seuraajilleen kiinnostavat linkit ja vinkit. Sisältö jalostuu pienemmiksi aihevirroiksi mitä pidemmälle alajuoksulle tullaan. Ja tällä tavoin sekä Guy että hänen seuraajansa kukin rakentavat omaa brändiään muiden jakamien sisältöjen kuratoijina. Samaa työtä ovat jo pitkään tehneet erilaiset viestintätoimistot, ja tätä varten on rakentunut omia palveluitakin kuten esim. Paper.li.

Tervetuloa blogiimme

Uratehdas -blogi käsittelee ajankohtaisia korkeakoulutettujen teknisen ja kaupallisen alan ammattilaisten työnhakuun liittyviä aiheita.

Blogia kirjoittavat uratehdaslaiset, kouluttajat, yhteistyökumppanimme sekä Uratehtaan henkilöstö.

 

Haluatko kirjoittaa Uratehtaan -blogiin? Lähetä ideasi ja tekstisi osoitteeseen maija.heino@uratehdas.fi

TE logo vaakaIL logo vaaka rgb